خط اشتراک دیجیتال

خط دیجیتال مشترک (دی.اس.ال) یا (DSL) از دسته فناوری‌هایی است که انتقال مخابراتی اطلاعات دیتا را به وسیله سیم‌های ارتباطی در یک شبکه تلفنی محلی فراهم می‌آورد.







DSL (خط اشتراک دیجیتال)

شاخه‌ای از تکنولوژی است که اطلاعات را از طریق شبکه کابلی تلفن محلی انتقال می‌دهد. DSL ابتدا برای یک حلقه ارتباطی دیجیتال شکل گرفت. در بازار یابی ارتباطات رادیویی اصطلاح DSL با معنی خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (ADSL) قابل فهم و شناخته شده می‌باشد که متداول ترین شیوه استفاده از فناوری DSL می‌باشد. خدمات DSLاز طریق خط تلفن معمولی به طور همزمان با صدا قابل اجرا است. این امر به دلیل این است که فناوری DSL از فرکانس بالاتری نسبت به صوت استفاده می‌کند در نتیجه تداخلی بین اطلاعات دیجیتال و صوت به وجود نمی‌آید. سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از پروتکل DSL به طور معمول از ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه تا ۴۰ مگا بیت بر ثانیه بسته به نوع تکنولوژی DSL، شرایط خطوط تلفن و سطح خدمات سرویس دهنده می‌باشد. در ADSL توان انتقال داده‌ها در جهت معکوس یعنی ارسال کمتر از دانلود می‌باشد از این روADSL)خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (نامید شده در خط اشتراک دیجیتال متقارن (SDSL) سرعت دانلود و آپلود (نرخ انتقال داده در جهت آپلود و دانلود) برابر است.







دمودولاتور

دمودولاتور در گیرنده سیگنال پیام را از روی سیگنال حامل پیاده می کنند، به این عمل دمودولاسیون یا آشکار سازی پیام می گویند . در این صورت کافی است طول آنتن به گونه ای باشد که بتواند سیگنال RF یا همان سیگنال حامل را دریافت کند . ضمناایستگاه‌های متفاوت می توانند حامل هایی با فرکانس مختلف داشته باشند تا پیامها تداخل نکنند.

وظیفه دمدلاتور در یک سیستم مخابراتی، تشخیص یکی از دو سیگنال ارسال شده در فرستنده است. درواقع وظیفه دمدلاتور، عکس وظیفه مدلاتور، تبدیل شکل موج سینوسی دریافتی به صفر و یک است. یعنی دمدلاتور باید فرکانس موج سینوسی را اندازه گرفته و متناسب با تعریف اولیه، صفر و یک منطقی را در خروجی آشکار نماید. باتغییر فرکانس موج سینوسی، سطح منطقی از یک به صفر و بالعکس تغییر می‌کند.








سوارسازی سایدباند تکی
در ارتباطات رادیویی، سوارسازی سایدباند تکی (به انگلیسی: single-sideband modulation) (با نماد اختصاری SSB) یک بهبودسازی برای مدولاسیون دامنه است که از توان ارسال و پهنای باند استفادهٔ مفیدتری می‌کند. مدولاسیون دامنه از پهنای باندی با مقدار دوبرابر باند پایه استفاده می‌کند. سوارسازی سایدباند تکی از این دوبرابر شدن پهنای باند و انرژی اتلاف شده جلوگیری می‌کند و به جای آن هزینه‌هایی مانند پیچیدگی دستگاه‌ها دربر دارد.







مخابرات طیف گسترده

مخابرات طیف گسترده (Spread Spectrum) روش مخابراتی می‌باشد. این روش توان سیگنال ارسالی را در یک طیف فرکانسی پخش می‌نماید. این روش باعث می‌شود آشکار سازی سیگنال کار پیچیده‌ای باشد. این روش مخابراتی در برابر تداخل و اختلال و همچنین نویز پذیری پایداری بالایی دارد.

مخابراتی طیف گسترده به دو روش ۱-ترتیب مستقیم (Direct Sequence)و ۲-پرش فرکانسی (Frequency Hopping) استفاده می‌شود. این روش مخابراتی اولین بار توسط یک آهنگ ساز آمریکایی ابداع شده‌است شیوه کار این سیستم مخابراتی به این صورت است که سیگنال پیام با یک سیگنال دیگر که دارای فرکانس بالاتری از سیگنال اصلی می‌باشد (PN Code سیگنال کد طیف گسترده) یای مانعةالجمع شده و بعد به سمت مدولاسیون (FM و AM)و آنتن ارسال می‌گردد. در سمت گیرنده نیز بعد از مدولاسیون با همان سیگنال کد طیف گسترده XOR می‌شود. مطابق جدول یای مانعةالجمع اگر ورودی همنام باشند خروجی ۱ خواهد بود و در نتیجه دوبار یای مانعةالجمع با یک سیگنال اثری در سیگنال ابتدایی نخواهد داشت و در نتیجه سیگنال پیام بازیابی می‌شود. برای این که پیام دچار مشکل نشود از کد منچستر استفاده می‌شود. این کد به این صورت می‌باشد که ۱‌ها با ۱ و ۰‌ها با -۱ نشان داده می‌شوند. اگر سیگنال پیام با سیگنال دیگری غیر از سیگنال کد کننده XOR شود فرکانس حاصل فرکانسی بالاتر از فرکانس هر دو سیگنال خواهد بود بنابر این با عبور خروجی سیستم فوق از یک فیلتر پایین گذر سیگنال پیام با کیفیت خیلی خوبی به دست می‌آید. اگر سیگنال کد کننده و دیکد کننده با همدیگر همزمان نباشند نتیجه فرکانس بالا خواهد بود که در فیلتر پایین گذر حذف شده و نتیجه‌ای نخواهد داشت بنابر این در سیستم‌های طیف گسترده همزمانی مساله مهمی می‌باشد و انتخاب کد طیف گسترده باید به گونه‌ای باشد که به همزمانی کمک نماید. با توجه به مهم بودن مساله همزمانی و رد سیگنال دریافتی در صورت غیر همزمان بودن مشکل ارسال چند مسیری (مسیرهای انعکاسی) در این سیستم مخابراتی به نحو مطلوبی حل شده و تاثیر آن بسیار کم خواهد بود. مدل سیگنال کد باید به صورتی باشد که دوره‌های متناوب داخلی آن کمترین هماهنگی را با یکدیگر داشته باشد تا در قسمت هم زمانی و رد سیگنال‌های مزاحم بهترین کارایی را داشته باشد.







مدولاسیون
مدولاسیون در مهندسی عبارت است از سوار کردن سیگنال اطلاعات (سیگنال باند پایه∗ یا پیام) بر روی سیگنال معمولاً فرکانس بالاتری (سیگنال حامل∗) به منظور افزایش برد سیگنال و بهره‌وری انتقال و استفاده بهتر از پهنای باند کانال. در مدولاسیون یکی از خواص سیگنال حامل (مثلاً دامنه، فرکانس، فاز یا ...) با توجه به تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شوند. به طور کلی فرایند گنجاندن سیگنال حاوی اطلاعات در سیگنالی دیگر را مدولاسیون می نامند.همچنین اخذ سیگنال حاوی اطلاعات دمدولاسیون نام دارد.






ضرورت مدولاسیون

از پهنای باند استفاده‌ای بهینه شود و هر پیام در کانال خاصی قرار گیرد.
مسافت انتقال پیام (که در فرکانس‌های پایین کم است.) افزوده شود.

اگر کانال مخابراتی شامل فضای آزاد باشد در این صورت برای انتشار و دریافت سیگنال آنتن‌هایی مورد نیاز است طول این آنتن‌ها متناسب با طول موج سیگنال فرستاده شده‌است. بسیاری از سیگنال‌های صوتی دارای مولفه فرکانسی ۱۰۰ هرتز یا پایین تر هستند. برای ارسال این سیگنال‌ها اگر سیگنال مستقیماً انتشار یابد به آنتن‌هایی با طول حدود ۳۰۰km نیاز است. اما اگر از مدولاسیون برای سوار کردن سیگنال بر روی یک فرکانس حامل مثلاً ۱۰۰Mhz استفاده کنیم در این صورت طول آنتن‌ها حدود یک متر خواهد بود.
انواع مدولاسیون

مدولاسیون انواع مختلفی دارد. همچنین مدولاسیون به انواع آنالوگ و دیجیتال هم تقسیم می‌شود. برای اشاره به مدولاسیون‌های دیجیتال بیشتر از اصطلاح کلیدزنی (Keying) استفاده می‌شود.

در مدولاسیون سیگنال فرکانس بالا (حامل) بر اساس سیگنال پیام تغییر داده می‌شود. سیگنال حامل خواص مختلفی دارد که می‌تواند بر اساس سیگنال پیام تغییر داده شوند و از این رو انواع مختلفی از مدولاسیون پدید می‌آید.

مدولاسیون دامنه (AM): سطح یا دامنهٔ سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون فرکانس (FM): فرکانس سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون فاز (PM): فاز سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود برهم(ofdm):پهنای باندبین چند زیرحامل که برهم عمودهستند تقسیم می شود.

روش های مدولاسیون علاوه بر آن که امکان گنجاندن اطلاعات را بر روی سیگنالی که انتشار موثرتری دارد را فراهم می کند، این امکان را نیز می دهد که چند سیگنال دارای طیف همپوشان از طریق یک کانال انتقال یابند، این مفهوم را مالتی پلکس گویند.








مدولاسیون دامنه
یک دسته ی بزرگ از روش های مدولاسیون بر ""مدولاسیون دامنه"" یا AM پایه گذاری شده اند.آ ام یا ای ام (AM)مخفف amplitude modulation (مدولاسیون دامنه)فرایند تغییر دامنه یک موج حامل (معمولا یک موج حامل بسامد رادیویی) طبق مشخصات سیگنال یا علامتی دیگر(مانند سیگنال‌های صوتی حاصل از صدای انسان یا وسایل موسیقی)و یکی از روش‌های ارسال خبر به وسیله امواج رادیویی است. در این نوع مدولاسیون سیگنالی را که قصد انتقالش را داریم دامنه ی سیگنال دیگری را تغییر می دهد. یک شکل بسیار متداول مدولاسیون دامنه مدولاسیون دامنه سینوسی است.






مدولاسیون دامنه

مدولاسیون دامنه روشی است که در ارتباطات الکترونیکی استفاده می شود.عموما برای عبور اطلاعات توسط موج حامل رادیویی است.AM با تغییر توان سیگنال عبوری در رابطه با اطلاعاتی که فرستاده می شود کار می کند.برای مثال تغییراتی که ممکن است در توان سیگنال برای تعیین اصوات برای تولید بلند گو یا شدت نور پیکسل های تلویزیون استفاده شود.مقایسه این با مدولاسیون فرکانس در فرکانسی است که تغییر می کند و مدولاسیون فاز در فازی است که تغییر می کند.در اواسط 1870،یک شکلی از مدولاسیون دامنه(ابتدا جریا ن های موج دار نامیده می شد)اولین روش برای تولید موفقیت آمیز کیفیت صوت از خطوط تلفن بود.شروع با reginald fessenden صوتی در 1906 یک روش اصلی بود که برای عبور رادیویی صوت استفاده شد و امروزه در بسیاری از ارتباطات استفاده می شود ،AM اغلب با ارجاع به باند انتشار محیط موج بکار برده می شود.






شکل های مدولاسیون دامنه

در ارتباطات رادیویی یک سیگنال رادیو فرکانسی موج پیوسته(موج حامل سینوسی)دامنه ای دارد که توسط شکل موج صوت قبل از عبور مدوله می شود.شکل موج صوت دامنه موج حامل را اصلاح می کند و شکل موج را تعیین می کند.در محدوده ی فرکانس،مدولاسیون دامنه سیگنالی با توان متمرکز شده در فرکانس حامل و دو باند مجاور تولید می کند.هر باند کناری در پهنای باند باهم برابر است و سیگنال را مدوله می کند و تصویر آینه ای یکدیگرند.مدولاسیون دامنه در دو باند کناری نتیجه می شود و حاملی وجود دارد که مدولاسیون دامنه باند کناری نامیده می شود(DSB-AM).مدولاسیون دامنه در استفاده توان نا کارآمد است.حداقل دو سوم توان در سیگنال حامل متمرکز شده است که اطلاعات مفید را دارا نیست(فراتر از واقعیت این سیگنال موجود است).برای افزایش راندمان عبوری،حامل ممکن است متوقف شود.این یک عبور حامل کاهش یافته را تولید می کند یا DSB سیگنال حامل متوقف شده دوبرابر باند کناری.یک سیگنال AM متوقف شده بازده توان سه برابر نسبت به AM دارد.حامل تنها به صورت جزئی متوقف شده باشد یک سیگنال حامل کاهش یافته دو برابر باند کناری نتیجه می شود.برای یک نوسانگر محلی،به طور نوعی حامل متوقف شده را به حالت اول باز می گرداند.به طوریکه سیگنال با یک آشکارساز دمدوله می شود. یک شکل ساده ی AM واغلب برای ارتباطات دیجیتال بکار برده می شود و کلید روشن-خاموش است.یک نوعی از کلید زنی ،شیفت دامنه ر اطلاعات دوتایی با حضور یا عدم حضور حامل ارائه شده است.این برای مدولاتورهای رادیویی یا عبور کدهای بیشتر استفاده می شود و عملکرد موج پیوسته نامیده می شود.







مدولاسیون فرکانس

اف‌ام نوعی از پخش رادیویی است.این حروف مخفف لغات (به انگلیسی: Frequency Modulation) به معنای مدولاسیون (محفظه‌بندی) بسامد هستند. اینها سیگنال‌هایی هستند که توسط ایستگاه‌هایی رادیویی ایجاد می‌شوند و نواحی مختلف پخش می‌شوند.

FM به مدولاسیون بسامد اشاره می‌کند که در امواج هوایی (رادیویی)VHF در هرجای دیگر جهان (به غیر از ژاپن در حوزه فرکانس‌های بین ۸۸ تا ۱۰۸ مگاهرتز استفاده می‌شود. ژاپن از باند ۷۶ تا ۹۰ مگاهرتز استفاده می‌کند. ایستگاههاD FM بیشتر در مناطق و کشورهای توسعه یافته از نظر اقتصادی مانند اروپا و ایالات متحده آمریکا مخصوصا بخاطر کیفیت صدای بهتر وپخش استریو در این فرمت بیشتر معمول ومورد استفاده هستند

رادیوی FM توسط ادوین اچ آرمسترانگ در سال ۱۹۳۰ به منظور جلوگیری از مشکل تداخل ثابت در رادیوی AM اختراع شد که در مقابل تداخل مصونیت داشت. درهمین زمان، کیفیت بهتر امکان قرار گرفتن فضای ایستگاههارا در فواصل بیشتری فراهم کرد. بجای ۱۰ کیلوهرتز فضا، فضای آنها ۲۰۰ کیلوهرتز، شد و تفاوت بین پایین‌ترین فرکانس کنونی FM در ایالات متحده، ۸۸٫۱ و پایین‌ترین مقدار بعدی ۸۸٫۳ مگاهرتز مگاهرتز شد. این مورد قبلا در تجهیزات صوتی در سال ۱۹۴۰ وجود نداشت، اما این فضا گذاری بین کانالی بیشتر که برای کاهش مشکل سیستمهای موجود AM استفاده شد..

در حقیقت ۲۰۰ کیلوهرتز به هم آئی یک سیگنال صوتی و نیاز نداشت، ۲۰ کیلوهرتز تا ۳۰ کیلوهرتز برای یک باند کم عرض و باریک FM کافی بود که فضای لازم برای کنار گذاشتن سیگنال ۷۵+/- کیلوهرتزی از فرکانس اختصاص داده شده بعلاوه باند محافظ ۵۰ کیلوهرتز برای حذف تداخل کانالهای نزدیک و مجاور هم را فراهم می‌کرد. پهنای باند عریض تر امکان پخش سیگنال صوتی با پهنای باند ۱۵ کیلوهرتز بعلاوه ۳۸ کیلوهرتز «حامل فرعی» فراهم می‌کرد، ودراین شرایط یک سیگنال ذخیره‌ای و کمکی از سیگنال اصلی منشعب می‌شود. ظرفیت اضافی استفاده نشده برای پخشهایی که عملکردهای مورد استفاده مانند موسیقی زمینه، برای موارد عمومی و همگانی، سیگنالهای GPS یا اطلاعات و دیتای بازار بورس و تجاری را ارسال می‌دارند، استفاده می‌شود.

مشکلات رادیوی AM در مورد تداخل هنگام شب به روشهای مختلفی معرفی و شناخته شده‌است. در زمانی که سیستم FM راه اندازی شد، فقط فرکانسهایی موجود که از حوزه طیف فرکانسهای رادیوی AM بیشتر بودند، استفاده می‌شدند. استفاده از این فرکانسها حتی با میزان قدرت برق بیشتر، فرکانسهای FM پایین تری تولید می‌کرد، که این عمل باعث می‌شد که بازار آن از بازار رادیوی AM محلی تر ومحدودتر باشد. حوزه دریافت سیگنالها در موقع شب مانند روزها بود و چون مشکلات تداخل بین ایستگاهها از بین نرفت، استفاده از آن خیلی کمتر شد.

اولین سرویس رادیوی FM در ایالات متحده، شبکه یانکی‌ها بود که در نیو انگلند واقع شده بود، لینکهای را ببینید. صنعت پخش در اوایل سال ۱۹۴۰ شروع شد ولی برخورد رضایت بخشی با صنعت پخش AM نداشت. برای استفاده از آن خرید گیرنده مخصوص آن لازم بود. فرکانسهایی که آن زمان استفاده می‌شدند: ۴۲ تا ۵۰ مگاهرتز حالا استفاده نمی‌شوند. عوض شدن به فرکانسهای فعلی، ۸۸ تا ۱۰۸ مگاهرتز، در اواخر جنگ جهانی دوم شروع شد و مانند ادامه ضعف‌ها و ایراداتی برمالکان و صاحبان رادیوی AM به عنوان نقطه ضعف‌ها بود که تا حالا ادامه داشته و مشکل بالقوه وجدی به حساب می‌آمد.

رادیوی FM در باند جدید بایستی از مرحله اول شروع به کار می‌کرد. به عنوان یک ریسک و مسئله حساس تجاری تا سال ۱۹۶۰ کمتر به عنوان مدیای صوتی قوی و نیرومند مورد استفاده قرار گرفت. بیشتر ایستگاههای موفق و معروف AM، یا صاحبان آنها برای پخش همان برنامه برروی ایستگاه FM مانند ایستگاه AM (پخش آزمایشی)اخذ مجوزهای FM ضروری شد. FCC این عمل را در سال ۱۹۷۰ محدود کرد. تا سال ۱۹۸۰، که تقریبا همه رادیوها شامل تیونرهای AMوFM (بدون هیچ الزام دولتی) بودند.، رادیوی FM یک مدیای دائمی و ضروری مخصوصا در شهرها شد. چون حوزه پوشش آن بزرگتر و بیشتر بود و رادیوی AM در محیط‌های روستایی و حومه شهرها به عنوان سیستم عمومی و همگانی باقی ماند.








فهرست خطاهای مودم

خطاهای مودم:

۶۰۰ . اگر سیستم در حال شماره گیری باشد و دوباره شماره گیری نمایید این خطا نمایش داده می‌شود .

۶۰۱ . راه‌انداز Port بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۲ . Port هم اکنون باز می‌باشد برای بسته شدن آن باید کامپیوتر را مجدداً راه اندازی نمود.

۶۰۳ . بافر شماره گیری بیش از حد کوچک است .

۶۰۴ . اطلاعات نادرستی مشخص شده‌است .

۶۰۵ . نمی‌تواند اطلاعات Port را تعیین کند .

۶۰۶ . Port شناسایی نمی‌شود .

۶۰۷ . ثبت وقایع مربوط به مودم بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۸ . راه انداز مودم نصب نشده‌است .

۶۰۹ . نوع راه انداز مودم شناسایی نشده‌است .

۶۱۰ . بافر ندارد .

۶۱۱ . اطلاعات مسیر یابی غیر قابل دسترس می‌باشد .

۶۱۲ . مسیر درست را نمی‌تواند پیدا نماید .

۶۱۳ . فشرده سازی بی اعتباری انتخاب شده‌است .

۶۱۴ . سرریزی بافر .

۶۱۵ . Port پیدا نشده‌است .

۶۱۶ . یک درخواست ناهمزمان در جریان می‌باشد .

۶۱۷ .Port یا دستگاه هم اکنون قطع می‌باشد .

۶۱۸ . Port باز نمی‌شود. ( وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند ).

۶۱۹ . Port قطع می‌باشد (وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند).

۶۲۰ . هیچ نقطه پایانی وجود ندارد .

۶۲۱ . نمی‌تواند فایل دفتر راهنمای تلفن را باز نماید .

۶۲۲ . فایل دفتر تلفن را نمی‌تواند بارگذاری نماید .

۶۲۳ . نمی‌تواند ورودی دفتر راهنمای تلفن را بیابد .

۶۲۴ . نمی‌توان روی فایل دفتر راهنمای تلفن نوشت .

۶۲۵ . اطلاعات بی اساسی در دفتر راهنمای تلفن مشاهده می‌شود .

۶۲۶ . رشته را نمی‌تواند بارگذاری کند .

۶۲۷ . کلید را نمی‌تواند بیابد .

۶۲۸ . Port قطع شد .

۶۲۹ . Port بوسیله دستگاه راه دور قطع می‌شود. (درست نبودن راه انداز مودم با برنامه ارتباطی).

۶۳۰ . Port به دلیل از کارافتادگی سخت‌افزار قطع می‌شود .

۶۳۱ . Port توسط کاربر قطع شد .

۶۳۲ . اندازه ساختار داده اشتباه می‌باشد .

۶۳۳ . Port هم اکنون مورد استفاده می‌باشد و برای Remote Access Dial-up پیکر بندی نشده‌است (راه انداز درستی بر روی مودم شناخته نشده‌است) .

۶۳۴ . نمی‌تواند کامپیوتر شما را روی شبکه راه دور ثبت نماید .

۶۳۵ . خطا مشخص نشده‌است .

۶۳۶ . دستگاه اشتباهی به Port بسته شده‌است .

۶۳۷ . رشته ( string ) نمی‌تواند تغییر یابد .

۶۳۸ . زمان درخواست به پایان رسیده‌است .

۶۳۹ . شبکه ناهمزمان قابل دسترس نیست .

۶۴۰ . خطای NetBIOS رخ داده‌است .

۶۴۱ . سرور نمی‌تواند منابع NetBIOS مورد نیاز برای پشتیبانی سرویس گیرنده را بدهد .

۶۴۲ . یکی از اسامی NetBIOS شما هم اکنون روی شبکه راه دور ثبت می‌گردد ، ( دو کامپیوتر می‌خواهند با یک اسم وارد شوند ) .

۶۴۳ .Dial-up adaptor در قسمت network ویندوز وجود ندارد .

۶۴۴ . شما popus پیغام شبکه را دریافت نخواهید کرد .

۶۴۵ . Authentication داخلی اشکال پیدا کرده‌است.

۶۴۶ . حساب در این موقع روز امکان log on وجود ندارد .

۶۴۷ . حساب قطع می‌باشد .

۶۴۸ . اعتبار password تمام شده‌است .

۶۴۹ . حساب اجازه Remote Access را ( دستیابی راه دور ) را ندارد . ( به نام و گذرواژه اجازه dial-up داده نشده‌است ) .

۶۵۰ . سرور Remote Access ( دستیابی راه دور ) پاسخ نمی‌دهد .

۶۵۱ . مودم شما ( یا سایر دستگاههای اتصال دهنده ) خطایی را گزارش کرده‌است . ( خطا از طرف مودم بوده‌است ) .

۶۵۲ . پاسخ نا مشخصی از دستگاه دریافت می‌گردد .

۶۵۳ . Macro (دستورالعمل کلان). ماکرو خواسته شده توسط راه انداز در لیست فایل .INF موجود نمی‌باشد .

۶۵۴ . یک فرمان یا یک پاسخ در قسمت .INF دستگاه به یک ماکرو نامشخص اشاره می‌نماید .

۶۵۵ . دستور العمل (پیغام) در قسمت فایل .INF دستگاه مشاهده نمی‌شود .

۶۵۶ . دستورالعمل (ماکرو) (default off) در فایل .INF دستگاه شامل یک دستور العمل نامشخص می‌باشد .

۶۵۷ . فایل .INF دستگاه نمی‌تواند باز شود .

۶۵۸ . اسم دستگاه در فایل .INF دستگاه یا در فایل .INI رسانه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۶۵۹ . فایل .INI رسانه به نام ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۰ . فایل .INI رسانه برای این فرمان پاسخی را ندارد .

۶۶۱ . فایل .INF دستگاه فرمان را از دست داده‌است .

۶۶۲ . تلاش برای قرار دادن یک ماکرو لیست نشده در قسمت فایل .INF صورت نگرفته‌است.

۶۶۳ . فایل .INI رسانه به نوع ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۴ . نمی‌تواند به حافظه اختصاص دهد .

۶۶۵ . Port برای Remote Access (دستیابی راه دور) پیکر بندی نشده‌است.

۶۶۶ . مودم شما (یاسایر دستگاههای اتصال دهنده) در حال حاضر کار نمی‌کنند .

۶۶۷ . فایل .INI رسانه را نمی‌تواند بخواند .

۶۶۸ . اتصال از بین رفته‌است .

۶۶۹ . پارامتر به کار برده شده در فایل .INI رسانه بی اعتبار می‌باشد .

۶۷۰ . نمی‌تواند نام بخش را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۱ . نمی‌تواند نوع دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۲ . نمی‌تواند نام دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۳ . نمی‌تواند کاربر را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۴ . نمی‌تواند بیشترین حد اتصال BPS را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۵ . نمی‌تواند بیشترین حد BPS حامل را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۶ . خط اشغال می‌باشد .

۶۷۷ . شخص به جای مودم پاسخ می‌دهد .

۶۷۸ . پاسخی وجود ندارد .

۶۷۹ . نمی‌تواند عامل را پیدا نماید .

۶۸۰ . خط تلفن وصل نیست .

۶۸۱ . یک خطای کلی توسط دستگاه گزارش می‌شود .

۶۸۲ . Writing section name دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۳ . Writing device type با مشکل روبرو شده‌است .

۶۸۴writing device name .۶۸۴ با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۸۵ . Writing maxconnectbps مشکل دارد .

۶۸۶ . Writing maxcarrierBPS دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۷ . Writing usage با مشکل مواجه‌است .

۶۸۸ . Writing default off دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۹ . Reading default off با مشکل مواجه‌است .

۶۹۰ . فایل INI خالی ست .

۶۹۱ . دسترسی صورت نمی‌پذیرد زیرا نام و گذرواژه روی دامین بی اعتبار می‌باشد

۶۹۲ . سخت‌افزار در درگاه یا دستگاه متصل شده از کار افتاده‌است .

۶۹۳ . Binary macro با مشکل مواجه می‌باشد .

۶۹۴ . خطای DCB یافت نشد .

۶۹۵ . ماشین‌های گفتگو آماده نیستند .

۶۹۶ . راه اندازی ماشین‌های گفتگو با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۷ . Partial response looping با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۸ . پاسخ نام کلیدی در فایل INF . دستگاه، در فرمت مورد نظر نمی‌باشد .

۶۹۹ . پاسخ دستگاه باعث سر ریزی بافر شده‌است .

۷۰۰ . فرمان متصل به فایل INF . دستگاه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۷۰۱ . دستگاه به یک میزان BPS پشتیبانی نشده توسط گرداننده com تغییر می‌یابد .

۷۰۲ . پاسخ دستگاه دریافت می‌گردد زمانی که هیچکس انتظار ندارد .

۷۰۳ . در فعالیت کنونی مشکلی ایجاد شده‌است .

۷۰۴ . شماره اشتباه callback .

۷۰۵ . مشکل invalid auth state .

۷۰۶ . Invalid auth state دچار مشکل می‌باشد .

۷۰۷ . علامت خطایاب . x. ۲۵

۷۰۸ . اعتبار حساب تمام شده‌است .

۷۰۹ . تغییر پسورد روی دامین با مشکل روبرو می‌باشد .

۷۱۰ . در زمان ارتباط با مودم شما خطاهای سری یش از حد اشباع شده مشاهده می‌گردد.

۷۱۱ . Rasman initialization صورت نمی‌گیرد گزارش عملکرد را چک کنید

۷۱۲ . درگاه Biplex در حال اجرا می‌باشد . چند ثانیه منتظر شوید و مجدداً شماره بگیرید .

۷۱۳ . مسیرهای ISDN فعال در خط اصلی قطع می‌باشد .

۷۱۴ . کانال‌های ISDN کافی برای ایجاد تماس تلفنی در دسترس نمی‌باشند .

۷۱۵ . به دلیل کیفیت ضعیف خط تلفن خطاهای فراوانی رخ می‌دهد .

۷۱۶ . پیکر بندی remote access IP غیر قابل استفاده می‌باشد .

۷۱۷ . آدرسهای IP در static pool remote access IP وجود ندارد .

۷۱۸ . مهلت بر قراری تماس PPP پایان پذیرفته‌است .

۷۱۹ . PPP توسط دستگاه راه دور پایان می‌یابد .

۷۲۰ . پروتکل‌های کنترلppp پیکر بندی نشده‌اند .

۷۲۱ . همتای PPP پاسخ نمی‌دهد .

۷۲۲ . بسته PPPبی اعتبار می‌باشد .

۷۲۳ . شماره تلفن از جمله پیشوند و پسوند بیش از حد طولاً نی می‌باشد .

۷۲۴ . پروتکل IPXنمی‌تواند بر روی درگاه dial –out نماید زیرا کامپیوتر یک مسیر گردان IPX می‌باشد .

۷۲۵ . IPX نمی‌تواند روی port (درگاه) dial – in شود زیرا مسیر گردان IPX نصب نشده‌است .

۷۲۶ . پروتکل IPX نمی‌تواند برای dial – out، روی بیش از یک درگاه در یک زمان استفاده شود .

۷۲۷ . نمی‌توان به فایل TCPCFG . DLL دست یافت .

۷۲۸ . نمی‌تواند آداپتور IP متصل به remote access را پیدا کند .

۷۲۹ . SLIP استفاده نمی‌شود مگر اینکه پروتکل IP نصب شود .

۷۳۰ . ثبت کامپیوتر کامل نمی‌باشد .

۷۳۱ . پروتکل پیکر بندی نمی‌شود .

۷۳۲ . توافق بین PPP صورت نگرفته‌است .

۷۳۳ . پروتکل کنترل PPP برای پروتکل این شبکه، در سرور موجود نمی‌باشد .

۷۳۴ . پروتکل کنترل لینک PPP خاتمه یافته‌است .

۷۳۵ . آدرس مورد نیاز توسط سرور رد می‌شود .

۷۳۶ . کامپیوتر راه دور پروتکل کنترل را متوقف می‌نماید .

۷۳۷ . نقطه برگشت ( LOOPBACK DETECTED ) شناسایی شد .

۷۳۸ . سرور آدرس را مشخص نمی‌کند .

۷۳۹ . سرور راه دور نمی‌تواند از پسورد ENCRYPTED ویندوز NT استفاده نماید.

۷۴۰ . دستگاه‌های TAPI که برای remote access پیکر بندی می‌گردند به طور صحیح نصب و آماده نشده‌اند .

۷۴۱ . کامپیوتر محلی از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۲ . سرور راه دور از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۳ . سرور راه دور به encryption نیاز دارد .

۷۴۴ . نمی‌تواند شماره شبکه IPX را استفاده نماید که توسط سرور راه دور در نظر گرفته شده‌است گزارش وقایع را باز بینی نمایید .

۷۴۵ . یک فایل مهم و ضروری آسیب دیده‌است . Dial – up networking را مجدداً نصب نمایید .

۷۵۱ . شماره callback شامل یک کاراکتر بی اعتبار می‌باشد . کاراکترهای زیر فقط مجاز دانسته می‌شوند : Space, T, P, W, (,), - , @. ۰تا۹ .

۷۵۲ . در زمان پر دازش script یک خطای نحوی صورت می‌گیرد .

۷۵۳ . اتصال نمی‌تواند قطع شود زیرا توسط مسیر گردان چند پروتکلی ایجاد شده‌است .

۷۵۴ . سیستم قادر به یافتن bundle چند انصالی نمی‌باشد .

۷۵۵ . سیستم قادر به اجرای شماره گیری خودکار نمی‌باشد زیرا این ورودی یک شماره گیر عادی را دارد .

۷۵۶ . این اتصال هم اکنون در شماره گیری می‌باشد .

۷۵۷ . خدمات دستیابی راه دور خود به خود آغاز نمی‌شوند اطلا عات بیشتری در گزارش وقایع در اختیار شما قرار می‌گیرد .

۷۵۸ . اشتراک اتصال اینترنت هم اکنون روی این اتصال میسر می‌گردد .

۷۶۰ . در زمان فراهم آوری امکانات مسیر یابی، این خطا رخ می‌دهد .

۷۶۱ . در زمان فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت برای این اتصال این خطا ایجاد می‌گردد.

۷۶۳ . اشتراک اتصال اینترنت فعال نمی‌باشد . دو اتصال LAN و یا بیشتر به علاوه اتصالی که با این LANها مشترک شده‌است وجود دارد .

۷۶۴ . دستگاه کارت خوان smartcard نصب نیست .

۷۶۵ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN با آدرس IP در حال حاضر پیکر بندی می‌شود که برای آدرس گذاری اتوماتیک IP مورد نیاز می‌باشد .

۷۶۶ . سیستم نمی‌تواند هیچ گواهی ای را بیابد .

۷۶۷ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد اتصال LAN بر روی شبکه شخصی انتخاب می‌گردد که بیش از یک آدرس IP را پیکر بندی کرده‌است . اتصال LANرا با یک آدرسIP مجزا، مجدداً پیکر بندی نمایید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت صورت گیرد .

۷۶۸ . به دلیل رمز دار نکردن داده‌ها اتصال صورت نمی‌پذیرد .

۷۶۹ . مقصد مشخصی قابل دست یابی نمی‌باشد .

۷۷۰ . دستگاه راه دور تلا ش برای ایجاد اتصال را نمی‌پذیرد .

۷۷۱ . اقدامات اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا شبکه اشغال می‌باشد .

۷۷۲ . سخت‌افزار شبکه کامپیوتر راه دور با نوع تلفن مورد نیاز سازگاری ندارد .

۷۷۳ . امکان ایجاد اتصال موثر نمی‌باشد زیرا شماره مقصد تغییر کرده‌است .

۷۷۴ . به دلیل از کار افتارگی موقت، اتصال صورت نمی‌گیرد .

۷۷۵ . مکالمه تلفنی توسط کامپیوتر راه دور متوقف شد .

۷۷۶ .مکالمه تلفنی نمی‌تواند وصل گردد زیرا مقصد خواسته‌است که ویژگی را حفظ نماید .

۷۷۷ . اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا مودم ( یا سایر وسایل ارتباط دهنده ) روی کامپیوتر راه دور دچار مشکل می‌باشند .

۷۷۸ . تایید هویت سرور غیر ممکن می‌باشد .

۷۷۹ . برای بر قراری dial – out این اتصال باید از smartcard استفاده نمایید .

۷۸۰ . عمل انجام شده برای این اتصال بی اعتبار می‌باشد .

۷۸۱ . تلاش برای رمز گذاری (encryption) صورت نمی‌گیرد زیرا گواهی معتبری یافت نمی‌گردد .

۷۸۲ . ترجمه آدرس شبکه (NAT) در حال حاضر به عنوان یک پروتکل مسیر یابی نصب می‌گردد و باید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت فراهم گردد حذف شود .

۷۸۳ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN که به عنوان شبکه شخصی انتخاب می‌گردد یا فراهم نمی‌شود و یا از شبکه قطع می‌باشد . لطفاً قبل از فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت از اتصال آداپتور LAN مطمئن شوید .

۷۸۴ . در حالی که این اتصال را در زمان log on استفاده می‌کنید شما نمی‌توانید شماره بگیرید زیرا این اتصال برای استفاده از نام کاربری پیکر بندی شده‌است که متفاوت از نام کاربر روی smartcard می‌باشد . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on استفاده نمایید باید برای استفاده از (username) روی کارت smart آنرا پیکربندی کنید .

۷۸۵ . در صورت استفاده از این اتصال در زمان log on شما نمی‌توانید شماره گیری نمایید زیرا برای استفاده از یک smartcard پیکر بندی نشده‌است . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on به کار ببرید باید امکانات این اتصال را تصحیح و آماده نمایید به طوری که smartcard استفاده نماید .

۷۸۶ . مبادرت به اتصال L۲TP صورت نمی‌پذیرد زیرا هیچ گواهینامه معتبری برای تصدیق (authentication) امنیت روی کامپیوتر شما وجود ندارد .

۷۸۷ . اتصال L۲TP غیر ممکن است زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند کامپیوتر راه دور را authentication نماید .

۷۸۸ . تلاش برای ایجاد اتصال L۲TP بی نتیجه می‌باشد زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند پارامترهای سازگار با کامپیوتر راه دور را فراهم نماید .

۷۸۹ . تلاش برای اتصال L۲TP فراهم نمی‌گردد زیرا لایه امنیتی با یک خطای پردازشی در طول سازگاری با کامپیوتر راه دور مواجه‌است .

۷۹۰ . تلاش برای اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا تایید گواهینامه بر روی کامپیوتر راه دور میسر نمی‌باشد .

۷۹۱ . اتصال L۲TP میسر نمی‌باشد زیرا خط مشی امنیتی (security policy) برای اتصال یافت نمی‌شود .

۷۹۲ . اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا زمان توافق امنیتی به پایان رسیده‌است .

۷۹۳ . اتصال L۲TP میسر نمی‌گردد زیرا این خطا رخ می‌دهد در حالی که در مورد امنیت به توافق می‌رسند .

۷۹۴ . ویژگی RADIUS ا ین کاربر PPP نمی‌باشد .

۷۹۵ . ویژگی RADIUS نوع تونلی برای این کاربر، نادرست می‌باشد .

۷۹۶ . ویژگی RADIUS نوع خدمات برای این کار نه قالب بندی می‌شود و نه callback قالب بندی می‌شود .

۷۹۷ . مودم پیدا نشد .

۷۹۸ . گواهینامه‌ای شناسایی نمی‌شود که بتواند پروتکل قابل ارائه استفاده شود .

۷۹۹ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد زیرا دو IP شبیه به هم در شبکه وجود دارد . ICها به میزبانی نیازمند می‌باشند که برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی شده‌است . مطمئن شوید که هیچ سرویس گیرنده دیگری برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی نشده‌است .

۸۰۰ . قادر به ایجاد اتصال VPN نمی‌باشد . سرویس دهنده VPN در دسترس نمی‌باشد و یا ممکن است پارامترهای امنیتی برای اتصال به درستی پیکربندی نشده باشند .









شبکه رایانه‌ای
یک شبکه رایانه‌ای (به انگلیسی: Computer Network)، که اغلب به طور خلاصه به آن شبکه گفته می‌شود، گروهی از رایانه‌ها و دستگاه‌هایی می‌باشد که توسط کانال‌های ارتباطی به هم متصل شده‌اند. شبکه رایانه‌ای باعث تسهیل ارتباطات میان کاربران شده و اجازه می‌دهد کاربران منابع خود را به اشتراک بگذارند.






معرفی

یک شبکه رایانه‌ای اجازه به اشتراک گذاری منابع و اطلاعات را میان دستگاه‌های متصل شده به هم، می‌دهد. در دهه ۶۰ میلادی، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA)، بودجه‌ای را به منظور طراحی شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPANET) برای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اختصاص داد. این اولین شبکه رایانه‌ای در جهان بود. توسعه شبکه از سال ۱۹۶۹ و براساس طرح‌های توسعه یافته دهه ۶۰ آغاز شد.
12:25 pm
دیدگاه‌ها دربارهٔ حسین و انگیزهٔ قیام کربلا
اکثر مسلمانان مقام حسین را گرامی می‌دارند. تنها هواداران بنی امیه بودند که به وی لقب «باغی بعد انعقاد البیعة» را می‌دادند به این علت که علیه دولت اسلامی وقت شورش نمود. این گروه قتل حسین توسط یزید را به این دلیل قابل اغماض می دانند. اما مخالفان این فرقه، نه تنها کسانی بودند که از بنی امیه متنفر بودند، بلکه حتی گروهی که قیام حسین و یارانش را مخلصانه نمی پنداشند و در عین حال به دنبال بهانه‌ای برای خودداری از سرزنش کردن حسین و یا صحابه و تابعین بی طرف (به منظور جلوگیری از جنگهای داخلی در اسلام) در نزاع حسین و یزید، بودند نیز از مخالفان طرفداران بنی امیه در قضیه قتل حسین بودند.





بنابراین تقریباً اکثر مسلمانان حسین را به علت نوهٔ محمد بودن و این عقیده که وی خود را در راه حق قربانی کرده، مکرم می شمارند و به غیر از مقامات خاصی که شیعه به حسین نسبت می‌دهد، نمی‌توان تفاوت عقیدتی خاصی بین شیعه و سنی را در این باب مشخص نمود. رویکرد مثبت اهل سنت به حسین به احتمال قوی نشات گرفته از روایات حزن انگیز است که ابومخنف جمع آوری کرده که این روایات بعضاً مستقیماً و بعضاً مشکوک الاعتبار هستند. اکثر این روایات توسط کوفیانی نقل شده که از عملکرد خود نسبت به حسین پشیمان شده و توبه کردند. این روایات حزن انگیز کوفیان که نشانه‌ای از گرایش‌های شیعی گرایانه ابومخنف بود، منشاء روایاتی شد که مورخان بعدی از آنها استفاده نمودند و در جهان اسلام پراکنده شد. به گفته رسول جعفریان، اعتقاد به جبر که توسط معاویه در جامعه اسلامی انتشار داده شد، موجب آن شد که هیچ‌گاه حرکت حسین برای اهل‌سنّت یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک شورش غیر قانونی شناختند.




دیدگاه شیعه

کتابی وجود ندارد که بیانگر عقاید تمام فرقه‌های شیعیان در مورد حسین باشد. مهمترین مولفه‌های دیدگاههای شیعیان دربارهٔ حسین، اعتقاد به امامت حسین و داشتن ویژگیهای یک امام از سوی فرقه‌های دوازده امامی، اسماعیلیه و زیدیه است. همانند دیگر امامان، حسین واسطه بین خدا و خلق است. از طریق این توسل است که شیعیان، راهنمایی و هدایت یافته یا از مشکلات رهایی می‌یابند. در روایات شیعه احادیثی از محمد و امامان شیعه آمده که ثوابهای و زیادی برای رفتن به مزار حسین ذکر و همچنین کرامات زیادی برای خاک آن مزار بیان کرده‌اند. حسین به عنوانی یکی از پنج تن آل عبا، تمامی ویژگیهای الهی که در حسن وجود دارد را نیز داراست و به عنوان نوه محمد دارای احترام است. وی سجایای اخلاقی مانند تقوا نیز داشت که از ۲۵ حج پیاده از مدینه تا مکه و ۱۰۰۰ رکعت نمازی (این عدد اغراق به نظر می‌آید) که روزانه انجام می‌داد به عنوان دلیلی بر این موضوع یاد می‌شود. به خاطر تقوای زیادش، وی وقت کمی را به زنان خود اختصاص می‌داد و بنابراین فرزندان کمی داشت. صفات اخلاقی دیگر وی عبارت بود از سخاوت (داستانهای زیادی در این باب وجود دارد)، حلم، فروتنی، فصاحت (سخنان و اشعاری زیادی در اثبات آن وجود دارد) و دیگر ویژگیهایی که از اعمالش نتیجه می‌گردد مانند کوچک شمردن مرگ، ناخوش شمردن زندگی با ذلت، غرور و.... اما اساسی ترین و بزرگترین تکریمی که در منابع شیعی از حسین می‌گردد به خاطر قیام منحصربه‌فردی است که وی خود را قربانی کرد و به خاطر نهضت قدیس وار وی بوده است. بنا به این باور شیعی که امام از آنچه که در گذشته و حال و آینده است خبر دارد و علم وی با گذر زمان افزایش نمی‌یابد، حسین می‌دانست که بر سر خود و یارانش چه خواهد آمد. بنابراین وی با آگاهی از قربانی شدن قطعی خود از مکه به سمت کوفه بدون درنگ حرکت کرد و هیچ تلاشی برای فرار از تقدیر خدا انجام نداد. حدیثی وجود دارد که حاکی است خداوند حسین را مخیر کرد که یا قربانی شود یا به کمک ۴۰۰۰ فرشته که در جنگ بدر برای یاری محمد آمده بودند بر سپاهیان ابن زیاد پیروز گردد و این حدیث ارزش نهضت وی را بالا می‌برد چون این عمل حسین را داوطلبانه جلوه داده و بنابراین به آن ارزش زیادی می‌بخشد. این ۴۰۰۰ فرشته تا روز قیامت بر مزار حسین گریه کرده و برای زائرینش طلب آمرزش می‌کنند. در منابع شیعی در مورد علت این گونه قربانی شدن حسین می‌نویسند که وی خود و اموالش را فدا کرد تا دین جدش محمد را احیا کند و یا آن را از دست ویرانی‌هایی که به دست یزید رخ داده بود رها کند. علاوه بر آن وی با این عمل بر آن بود تا نشان دهد که عمل کرد منافقانه شرم آور است و خواست تا به مردم یاد دهد که قیام بر ضد حاکم فاسق، ضروری است. به طور خلاصه وی خود را اسوه‌ای برای مسلمانان قرار داد. لارا وسیا وگلییری بر این باور است که این باور که حسین می‌خواست با خون خود مردم را از گناهان رهایی بخشد و با قربانی شدنش پیام آور آزادی برای مردم جهان باشد، با ادبیات شیعه بیگانه است یا حداقل نشانه‌ای از آن در متونی که دیده است پیدا ننموده است و ممکن است این مفهوم بعدها در مراسم تعزیه و یا اشعار اخیر نفوذ کرده باشد چون این تغییر مفهوم از توسل به این معنی فعلی کار چندان دشواری نبوده و تحت تاثیر تفکرات مسیحی صورت پذیرفته است.

عمادی حائری در دانشنامه جهان اسلام می‌نویسد احادیثی از محمد بیانگر آن است که علی، حسن و حسین و نه تن از فرزندان حسین این مقام را دارا هستند. ابن بابویه این مطلب را که امامان بعدی شیعه از فرزندان حسین بوده‌اند و نه حسن را به ماجرای هارون و موسی تشبیه می‌کند. عمادی حائری در ادامه برای اثبات امامت حسین از دیدگاه شیعه از وصیت حسن درباره جانشینی حسین و سفارش به محمد حنفیه از تبعیت از حسین استفاده می‌کند. عمادی حائری معتقد است امامت حسین پس از مرگ حسن پیوسته برقرار بوده اما حسین در زمان معاویه به سبب تقیه آن را آشکار نمی کرده ولی در زمان یزید آن را علنی کرده است. از دیدگاه شیعه، یکی از پیش نیازهای امامت، علم کامل به معارف دین است. عمادی حائری به روایتی اشاره می‌کند که علی از حسن و سپس از حسین خواست تا برای مردم سخنرانی کنند تا در زمانهای بعد، قریش او را بدون علم خطاب نکنند و از این روایت به عنوان دلیلی برای دغدغه علی برای امامت حسین از دیدگاه شیعه یاد می‌کند. علاوه بر آن عمادی حائری برای اثبات امامت حسین از دیدگاه شیعه، به سخنانی از صحابه دربارهٔ مقام علمی حسین و درخواست فتوا از او، به سخنان خود حسین در بارهٔ امامت خود و برخی معجزات و کرامات به دست وی اشاره می‌کند و در ادامه بیان می‌کند که در روایات برخی از کرامات و معجزات را به هر دوی حسن و حسین نسبت داده‌اند و تفکیکی صورت نپذیرفته است.
پیشگویی سرنوشت حسین در قرآن و احادیث





آیات قرآن منسوب شده به حسین از سوی شیعه

آیات ۱۴ و ۱۵ سوره الأحقاف که دربارهٔ زنی حامله صحبت می‌کند که درد و رنج بسیاری را تحمل می‌کند را اشاره‌ای به فاطمه می دانند و فرزند را نیز حسین می دانند که در آن وقتی خداوند به محمد در مورد سرنوشت این نوه تسلیت گفت و محمد این موضوع را به فاطمه ابراز داشت، فاطمه بسیار پریشان گردید. پس از آنکه خداوند اسامی پنج تن را به زکریا یاد داد، آیه رمز آلود اول سوره مریم (کهیعص) را به زکریا به این صورت رمز گشایی کرد: ک= کربلا، ه= هلاک العترة، ی= یزید، ع= عطش، ص= صبر. تفسیر فوق متواترترین تفسیر از کلمه کیهعص است. این مطلب نشان دهنده شباهت خارق العاده‌ای بین سرنوشت یحیی و حسین است (احتمالاً با توجه به این که سر هر دو بریده شد و در طشت قرار داده شد.). وقتی جبرئیل نام ۵ تن آل عبا را به زکریا یاد داد و زکریا نام هر یک از آنها را به زبان آورد، در تمامی موارد به جز حسین، وقتی نام را ادا می‌کرد حالتی مسرت بخش به وی دست می‌داد، اما وقتی نام حسین را بیان نمود، اشک در چشمان زکریا جاری گشت. سپس خداوند به زکریا سرنوشت حسین را وحی نمود و زکریا هق هق گریه را سر داد و از خدا درخواست کرد که پسری به وی دهد تا سرنوشتی همانند حسین را داشته باشد تا بتواند مصیبتی شبیه مصیبتی که محمد به آن دچار می‌شود را تحمل کند و خداوند به زکریا، یحیی را بخشید. حسین در تمامی مراحل سفر خود از مکه به سمت کربلا، به یاد یحیی می‌افتاد. بر طبق روایتی دیگر، خون حسین همانند خون یحیی به جوشش خواهد آمد و خداوند برای آنکه این جوشش را تسکین دهد، ۷۰۰۰۰ نفر از منافقان و کفار و سست ایمانها را نابود خواهد کرد همان گونه که این کار را برای انتقام از یحیی انجام داده بود. از آیات دیگری که شیعه آن را منتسب به حسین می داند می‌توان به آیه ۶ سوره احزاب اشاره نمود در مورد ادامه امامت از نسل تفسیر شده است. همچنین آیاتی چون ۷۷ سوره نسا، ۳۳ سوره اسرا و ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر (که در نزد شیعه سوره حسین دانسته شده) از نظر شیعه به قیام و کشته شدن حسین اشاره می‌کند.





احادیث

روایات فراوانی وجود دارد که محمد اصحابش را کشته شدن حسین با خبر کرده بود و به غیر از محمد، علی و حسن نیز چنین مطلبی را بیان کرده بودند. خداوند نیز پیامبران پیشین را از ماجرای کشته شدن حسین باخبر کرده بود. علی نیز می‌دانست که حسین در کربلا کشته می‌شود و یک بار که از کنار این منطقه می‌گذشت، توقف کرد و گریست و به یاد پیش گویی محمد افتاد. او کربلا را کرب (غم) و بلا (آزمایش) تفسیر کرد و گفت که کشتگان کربلا بدون هیچ حسابی به بهشت وارد می‌شوند.

در میان اسلام شناسان غربی، ولهاوزن انگیزه قیام حسین را صرفاً به دست‌گیری قدرت می داند و هیچگونه نیت دینی در آن نمی‌بیند. لامنز نیز دشمنی حسین با یزید را نادرست شمرده، حسین را شخصی بی احتیاط و نادوراندیش می داند و همانند (این نظر همچنین دیدگاه معاویه در مورد حسین بوده‌است). این دو مورخ هیچگونه سندیتی برای سخنانی که از حسین در مورد قیامش نقل شده قائل نبوده و آنها را ساخته و پرداختهٔ قرون بعدی می دانند. لارا وسیا وگلییری می‌نویسد گرچه ممکن است که روایاتی جعلی در مورد سخنانی که از حسین نقل شده وجود داشته باشد، اما آنچه از مجموعه روایات و وقایع بر می‌آید این است که حسین معتقد بود که بر حق است و سر سختانه در پی رسیدن به اهداف مذهبی خود بود. وی بر آن بود که دولتی تاسیس کند که «اسلام حقیقی» را محقق کند و در این راه حامیان خود را که هم عقیده با وی بودند را تحسین و تشویق کرد. وگلییری معتقد است این تحلیل ممکن است نظر درستی در مورد شخصیت حسین نباشد، اما بی شک انگیزهٔ جنبشهای سیاسی ضد اموی و مذهبی (شیعیان حسین) که در دفاع از حسین در سالهای بعد رخ داده، بوده است و مورخان بعدی عرب این ایدئولوژی را رواج داده که منجر به مقام بالا و افسانه‌ای حسین در نزد شیعیان گردیده است.

ویلفرد مادلونگ می‌نویسد انگیزه عاملین اصلی واقعه کربلا اغلب مورد بحث بوده‌است ولی این مساله واضح است که حسین را نمی‌توان به عنوان یک شخص شورشی در نظر گرفت که جان خود و خانواده‌اش را به خاطر آرزوهای شخصی خود به خطر انداخته‌است. او به عهدی که با معاویه بسته بود وفادار ماند گرچه از روش حکومت وی ناراضی بود. او با یزید بیعت نکرد چرا که بر خلاف مفاد صلحنامه معاویه با حسن به عنوان جانشین معاویه انتخاب شده بود. با این حال او به طور فعالانه به دنبال شهادت نبود. او هنگامی که معلوم شده بود از پشتیبانی کوفیان برخوردار نیست پیشنهاد نمود که از عراق خارج شود. این عبید الله ابن زیاد بود که مذبوحانه سعی در تحریک حسین به شروع جنگ می‌نمود.

تصمیم اولیه او مبنی بر پاسخ مثبت به دعوت شیعیان کوفه با وجود هشدارهای فراوانی که دریافت نموده بود به علاوه رویای صادقه از پیامبر اسلام بازتاب دهنده یک باور راسخ مذهبی در حسین بر انجام یک مأموریت بدون توجه به عواقب آن است. به مانند پدرش، او کاملاً بر این باور بود که خاندان پیامبر به طور الهی برای رهبری جامعه‌ای که محمد تاسیس کرده بود برگزیده شده‌اند و این یک حق غیر مشروط بوده و او می‌بایست به دنبال رهبری این جامعه باشد.

بر طبق دانشنامه بریتانیکا: «حسن و حسین به خلافت معاویه، نخستین خلیفه اموی تن در دادند و در ازای آن از او مستمری گرفتند اما حسین با خلافت جانشین او، یزید، مخالفت کرد. حسین سپس توسط مردم کوفه که اکثریت آن شیعه بودند دعوت شد تا شورش ایشان را علیه بنی امیه رهبری کند. حسین به همراه گروه کوچکی از خویشاوند و رهروانش به سوی کوفه رفت. گفته می‌شود که او در راه فرزدق شاعر را ملاقات کرد و در این دیدار به او گفته شد که قلب مردم عراق با او است اما شمشیرشان با بنی امیه‌است. حکمران عراق به پشتیبانی از خلیفه چهار هزار مرد را به دستگیری او فرستاد و آنها در ساحل رود فرات راه را بر حسین بستند (اکتبر ۶۸۰ میلادی)؛ حسین تسلیم را نپذیرفت و محافظانش کشته شدند و سر خودش به دمشق فرستاده شد. مسلمانان شیعه روز ده محرم (سالروز جنگ حسین در تقویم مسلمانان) را بزرگداشت می‌گیرند. خونخواهی حسین و سوگواری برای او موجب تضعیف بنی امیه و پدید آمدن یک جنبش قدرتمند شیعه شد. جزییات زندگی حسین به گونه افسانه وار و اغراق آمیز حول شهادت او شکل می‌گیرد. اما اقدام نهایی اش نشان از تاثیرات ایدئولوژیک دارد تا نظامی را شکل دهد که اسلام حقیقی را در برابر حکومت به عقیدهٔ او نا عادلانهٔ اموی می‌نشاند.»




ویژگیهای ظاهری و اخلاقی حسین

حسین چهره‌ای سپید داشت و گاهی عمامه خز و گاهی عمامه سیاه بر سر می‌گذاشت و موی سر و ریشش را خضاب می‌کرد. وی با مسکینان هم سفره می‌گشت یا آنان را به خانه خود دعوت می‌کرد و آنان را طعام می‌داد. معاویه دربارهٔ حسین می‌گفت که وی همانند پدرش علی اهل نیرنگ نیست و عمرو عاص او را محبوبترین زمینینان نزد اهل آسمان می‌دانست.

ویلفرد مادلونگ در دانشنامه ایرانیکا بر این باور است که حسن خلق و خوی محمد را داشت و از سیاست‌های پدرش علی انتقاد می‌کرد، اما حسین به پدرش شبیه بود و اینکه حسن دو تن از پسرانش را محمد نامیده و هیچکدام را علی نام ننهاده و اینکه حسین دو تن از ۴ پسرش را علی نام نهاده و هیچکدام را محمد ننامیده دلیلی بر این مدعا می‌داند. بر خلاف روحیه صلح طلبی حسن، حسین روحیه جنگجویی و حس غرور خانوادگی پدرش را داشت، گرچه توانایی جنگاوری و تجربه آن را همانند پدرش نداشت. گرچه علی حسن را برای خلیفه شدن بعد از خودش آموزش می‌داد اما به نظر می‌رسد که علی بیشتر به حسین توجه داشته‌است. رسول جعفریان رویاتی را که در آن حسین شبیه علی و حسن شبیه محمد معرفی شده را جعلی می‌داند و به گفته وی تصویر ارائه شده در این روایات می‌توانست به منظور تخریب چهره علی و عاشورا باشد و به کار کسانی بیاید که طرفدار گرایش‌های عثمانی بودند.۱پانویس سید محمدحسین طباطبایی در باره مقایسه رفتار حسن ابن علی و حسین ابن علی می‌نویسد: «و از اینجا روشن می‌شود که آنچه برخی از مفسرین حوادث گفته‌اند که این دو پیشوا (امام حسن و امام حسین) دو سلیقه مختلف داشتند و امام حسن مسلک صلح را می‌پسندید به خلاف امام حسین که جنگ را ترجیح می‌داد،... سخنی است نابجا؛ زیرا می‌بینیم همین امام حسین که یکروز زیر بار بیعت یزید نرفت، ده سال در حکومت معاویه و مانند برادرش امام حسن (که اونیز ده سال با معاویه به سر برده بود) به سر برد و هرگز سر به مخالفت برنداشت.» محمد عمادی حائری معتقد است حسین را در اکثر منابع شبیه به محمد دانسته‌اند و در یک روایت وی را شبیه ترین فرد به محمد بیان کرده‌اند. روایتی نیز موجود است که علی، حسین را شبیه ترین فرد به خود از نظر رفتار می داند.

حسین احترام حسن را نگه می‌داشت و حرفی روی حرفش نمی‌زد. محمد حنفیه نیز همین برخورد را با حسین داشت. حسین بخشنده بود و در مدینه به خاطر این صفت معروف شده بود و غلامان و کنیزانش را در صورت مشاهده خوش رفتاری آزاد می‌نمود. روایتی وجود دارد که معاویه کنیزی را به همراه اموال و لباس فراوانی برای حسین فرستاده بود. وقتی این کنیز آیاتی از قرآن و شعری در مورد ناپایداری دنیا و مرگ انسان را خواند، حسین وی را آزاد نموده و اموال را به او بخشید. یک بار یکی از غلامان حسین کاری نادرست انجام داد. اما پس از آنکه غلام آیه «والعافین عن‌الناس» را خواند، حسین او را بخشید و پس از آن غلام آیه «واللّه یحب‌المحسنین» را به زبان آورد و حسین غلام را به خاطر این کار آزاد کرد. حسین دین اسامه بن زید بیمار شده بود و ناتوان از پرداخت آن بود را پرداخت. روایتی وجود دارد که حاکی است حسین املاک و اجناسی را که به وی ارث رسیده بود، پیش از دریافت آنها را بخشید و همچنین دین مرد دیگری را پس از آنکه به ۳ پرسش حسین پاسخ داد، پرداخت و انگشتری اش را به آن مرد بخشید. یک زن و مرد یهودی با مشاهده بخشندگی حسین مسلمان گردیدند. حسین به معلم فرزندانش مال و پوشاک فراوان بخشید و دهانش را پر از در کرد در حالی که اذعان می‌داشت که این جبرانگر ارزش کار معلم نیست. مردی شامی یک بار به حسین و علی ناسزا گفت، اما حسین از او درگذشت و او را مورد مهربانی و لطف خود قرار داد. گفته‌اند که جای کیسه‌های آذوقه که حسین برای مسکینان می‌برد در روز عاشورا بر بدنش آشکار بود.




باورهای غالیانه در خصوص حسین

داستانهای افسانه‌ای درباره حسین از ابتدا تحت تأثیر جایگاه او به عنوان امام شیعه و یکی از چهارده معصوم که در جهانشناسی شیعه ذاتی فراطبیعی بهشان اعطا شده قرار داشت. بسیاری از افسانه‌ها از معجزات خون حسین و سر بریده سخنگوی او نشأت گرفت از جمله مکالمه یک کشیش که موجب می‌شود یک کشیش بیزانسی در زمره بازیگران دربار یزید در تعزیه جای بگیرد. افسانه‌های حسین و نمادهای مربوطه تحت تأثیر درون مایه‌های ایرانی قبل از اسلام نظیر سیاوش و انتقام اوست. همچنین لاله به عنوان نماینده خون و رنج شهدا و نقض برجسته اسب قهرمان؛ علاوه بر این در تضاد با حسین که ذاتی بهشتی دارد، قاتلین او اهریمن جلوه داده شده و به صورت حیوان در می‌آیند و باور بر این است که انتقام آخرالزمانی نسل آنها را عذاب خواهد داد. مخاطبین مخصوصاً حکایات در خصوص تولد حسین، سرنوشت تراژیک او و برادرش حسن و معجزات مربوط به مرگ او و پیامدهایش را بسی احساسات برانگیز می‌یابند. سنتها در خصوص حسین مکرراً منتشر می‌شد و محمدباقر مجلس در اثر عظیم خود بحارالانوار آنها را جمع آوری کرده است.

سه گونه باور افسانه‌ای نسبت به حسین وجود دارد: آنهایی که عنصر جهانشناسانه در آنها غالب است و «نور» در آنها نقش مهمی دارد، آنها که شخصیت آخرالزمانی دارند و آنهایی که حسین در آنها شخصیتی تاریخی دارد که برای ما شناخته شده است ولی در هاله‌ای از معجزات قرار دارد که او را به جایگاهی فراانسانی بالا می‌برد. در گروه اول که حاصل تأثیر باورهای متافیزیکی، خیلی قدیمی تر از اسلام و ساخته غلات شیعه است، حسین کارکردی در پیوند با دیگر اهل بیت دارد و کاملاً برابر برادرش حسن است. در حکایات آخرالزمانی (که یحتمل با عقاید مغیریه تأسیس شده توسط مغیرةبن سعید عجلی مرتبط است) آمده که حسین به کوه رضوی رفت و در آنجا بر تختی نورانی در احاطه پیغمبران، و در جلوی پیروان وفادارش تا ظهور مهدی خواهد ماند و سپس به کربلا خواهد رفت و همه زمینیان و آسمانیان او را ملاقات خواهند کرد.




کرامات در هنگام تولد و کودکی حسین

حسین سه ماه قبل از موعد متولد شد و با این وجود زنده ماند. نظیر این برای عیسی و یحیی بن زکریا نیز روی داده است. محمد به مدت ۴۰ روز از وی نگهداری می‌کرد و انگشت خود را در زبان حسین قرار می‌داد و یا آب بزاق خود را در دهان حسین می‌گذاشت. حدود ۱۰۰۰ فرشته از بهشت فرود آمدند تا در جشن تولد حسین به همراه محمد شادی کنند. جبرئیل پیام تبریک و شادمانی خداوند را به محمد رساند و مشتی از خاک کربلا را به وی داد و جبرئیل کودک را در هنگامی که فاطمه خوابیده بود نوازش کرد. جبرئیل به محمد خبر داد که امت وی حسین را می‌کشند و نسل امامت از وی خواهد بود. فرشته‌ای که از سوی خداوند رانده شده بود و بالهایش شکسته بود، از تولد حسین بهره برد. او گروهی از فرشتگان را دید که به منظور تبریک به محمد در حال گذر از آنجا هستند و از آنها خواست تا وی را به خود ببرند. وقتی این فرشته بال شکسته خود را به نوزاد مالید، بال شکسته اش ترمیم یافت و درست شد و با شفاعت محمد بخشیده شد و به جایگاهش در بهشت بازگشت. از آن به بعد این فرشته با نام مولی الحسین یاد می‌گشت و محاسبه گر زائرین حسین در کربلا است. محمد، پسرش ابراهیم و نوه اش حسین را بر زانوان خود قرار می‌داد. جبرئیل به وی گفت که خداوند به هر دو اینها با هم عمر طولانی نخواهد داد و محمد باید جان یکی را با فدا کردن دیگری، نجات بخشد. محمد در حالی که اشک می‌ریخت و از آنجایی که نمی‌خواست علی و فاطمه در فراق فرزندشان گریه کنند، قبول کرد که ابراهیم را تسلیم خدا کند.





معجزات پس از کشته شدن حسین

وقتی حسین کشته شد، روز مبدل به شب گردید و ستارگان در آسمان نمایان شدند. آسمان خون بارید که آثاری بر سر و جامه مردم تا مناطق خراسان بر جا گذاشت. از زیر سنگها در شام و مناطقی دیگر خون جاری شد. از دیوارها خون بیرون آمد. شب قبل از قتل حسین، ام سلمه یا ابن‌عباس، محمد را به خواب دید که سر و ریشش خاکی است و در ظرفی کوچک خون می‌ریزد. خاک کربلا که جبرئیل یا یکی دیگر از فرشتگان به محمد داده بودند و ام سلمه آن را نگه داشته بود، شب قبل از کشته شدن حسین مبدل به خون گردید. ام سلمه دانست که حادثه کربلا رخ داده و شیون سر داد و اولین کسی بود که این کار را کرد. این احادیث جمع آوری خون کشتگان کربلا توسط محمد یا نگه داشتن یک مشت خاک کربلا توسط ام سلمه به صورت احادیث با سندهای گوناگون بیان شده‌اند که برخی معتبر و برخی نامعتبرند. جنها گریستند و شعر سراییدند. زنان جن‌ها نیز مویه و عزاداری به پا کردند که صدای آنان را ام سلمه و دیگر زنان شنیدند. فرشتگان گریستند و سر حسین به دمشق برده شد. حتی حیوانات وحشی و ماهیان نیز گریستند. در شب قبل از نبرد کربلا، صدای شخصی می‌آمد که آیات هشدار دهنده می‌خواند اما خود شخص دیده نمی‌شد.





معجزات سر بریده حسین

وقتی که سر در حال برده شدن به کوفه بود، قلمی سحرآمیز آیاتی هشدارآمیز بر روی دیواری نوشت و همان آیات بر روی کلیسایی در رم که ۳۰۰ سال پیش از بعثت محمد ساخته شده بود، نوشته شد. سر بریده بوی معطری می‌داد و راهبی که تحت تاثیر نور معجزه آسایی که از سر ساطع می‌شد، قرار گرفته بود، با مقداری پول سر را کرایه کرد و به خانه اش برد. در آن شب سر حسین سخن گفت و راهب پس از آن مسلمان گردید. درهمی که راهب در ازای سر حسین به لشکریان پرداخته بود مبدل به سنگ گردید. ماری به یکی از سوراخهای بینی سر بریده خزید و از دیگری درآمد. سر بریده آیاتی از قرآن را خواند. شبی که خولی به کوفه آمد، سر حسین را به خانه برد و آن را زیر ظرفی قرار داد. ستون نوری از آسمان به ظرف می‌تابید و پرندگانی سفید در اطراف ظرف پرواز می‌کردند.





سرنوشت کسانی که به حسین اهانت کرده یا وی را زخمی کردند

تمام کسانی که به حسین در روز کربلا اهانت نمودند مدت کمی پس از آن به تیره‌روزی مبتلا گردیدند. سرنوشتهایی مانند: کشته شدن، کوری، مرض‌های مختلف مثل جذام، عطش سیرنشدنی، خشک شدن دست همانند چوب در تابستان و آب ریختن آن در زمستان، مرگ بر اثر سوختگی، عقرب گزیدگی، از دست دادن قدرت و ثروت، بیرون رانده شدن از خانه توسط همسر. آنهایی که اموال حسین را غارت نمودند نیز به عقوبت‌هایی گرفتار گردیدند. شخصی که عمامه حسین را غارت نمود دیوانه شد. کسی که ردای حسین را غارت کرد، مبتلا به فقر گردید. شخصی که عطر و روپوش و جامه‌های حسین را غارت نمود مبتلا به جذام یا کچلی گردید. اشیایی که از حسین غارت شد تنزل قیمت پیدا کرد یا بی استفاده گردید. گوشت شترانی که از لشکر حسین غارت شد، تلخ گردید یا آتش گرفت. عطر و لباسها مبدل به خون گردید. طلاهای غارتی مبدل به مس گردید یا در دستان زرگر آتش گرفت و زعفرانهای غارتی نیز آتش گرفت.





القاب در دیگر کتب مقدس

حسین در تورات با نام شبیر یاد شده و در کتاب انجیل بیان شده که هارون برادر موسی، نامهایی که خدا برای پسران علی گذاشته‌است را می‌آموزد و بر دو پسر خود می‌گذارد.





صفات فراطبیعی حسین که معجزه آفریده‌اند

پیشانی حسین به قدری روشن بود که مردم می‌توانستند با نگاه کردن به وی راه خود را در تاریکی بیابند. او قادر به شفای بیماران بود. او نشانه‌ای میان چشمان زنی پرهیزگار ایجاد کرد که با دمیدن در آن ناپدیدش کرد. او شخصی که مبتلا به تب شده بود را شفا داد. او دست مردی را که در حین عمل طواف کعبه بدن زنی را لمس کرده بود و به بدن زن چسبیده بود و جدا نمی‌شد را جدا کرد. این در حالی بود که فقها فرمان قطع دست آن فرد را داده بودند. کرامات دیگر وی عبارتند از به حرف درآوردن طفل شیرخواره‌ای به منظور بیان نام پدر واقعی خود، بردن افراد به وقایع رخ داده در زمان گذشته (مثل زمانی که علی و محمد در مسجد قبا بودند)، فراهم کردن میوه‌های خارج از فصل (انگور و موز) برای پسر خود، بارور کردن یک درخت نخل خشکیده، سیراب کردن یاران خود با قرار دادن انگشت خود در دهانشان و فراهم کردن غذای آسمانی در روز نبرد کربلا، به وجود آوردن چشمهٔ آب با پرتاب یک تیر به نقطه‌ای نزدیک خیمه‌های زنانش در کربلا، اشاره کردن به آسمان و فراهم آوردن لشکری از فرشتگان، اما برگزیدن مرگ، آگاهی از وقایع آینده و علم به اسرار. این پیشگویی‌ها عمدتاً توسط جدش به وی آموخته شد و همچنین وی رویایی دید که جدش محمد وی را از سرنوشتش آگاه ساخت که حسین مظلومانه کشته می‌شود و برادر و فرزندان و نوادگان حسین در روز قیامت از حساب پس دادن معاف می‌شوند. مجسم شدن نیات کوفیان نسبت به وی به صورت یک حیوان درنده، پیش بینی کردن اینکه عمر بن سعد فرمانده سپاه کوفه می‌شود و آگاه ساختن وی از سرنوشتش مبنی بر اینکه مرگ وی مدت کوتاهی پس از کشته شدن حسین خواهد بود، پیش بینی اینکه سرش به نزد ابن زیاد می‌رود اما حامل سر جایزه‌ای نمی‌گیرد، بر حذر داشتن گروهی از غلامانش از خروج در یک روز خاص و تبعیت نکردن و کشته شدن آنان و پیش گویی نام قاتلین آنان به حاکم از دیگر کرامات منسوب شده به حسین می‌باشند.




آرامگاه
روایات متعددی در مورد مکان دفن سر حسین وجود دارد. در کنار پدرش علی در نجف، خارج از کوفه اما نه در کنار علی، در کربلا به همراه بدن کاملش، در بقیع، در مکان نامعلومی در دمشق، در رقه سوریه، در قاهره که توسط فاطمیان به آنجا برده شده در مسجدی به نام محسن الامین که از نام حسین برگرفته شده دفن گردیده.




سوگواری محرم

پس از واقعهٔ عاشورا، طولی نکشید که اولین زوار حسین برای یادبود شهادت او مراسم عمومی به راه انداختند. معزالدوله در دوره بوییان گرامیداشت عمومی عاشورا را در بغداد به جا آورد (که موجب شد به پا داشته شدن ضد-یادبود از سوی سنیان به مدت سالها شد). العزیز حاکم فاطمی مصر هم این مراسم را بر پا کرد. عاشورا از دوره سلجوقیان، شرکت کنندگان زیادی را از زمینه‌های مختلف از جمله سنت به خود جذب کرد. سوگواریهای محرم با پشتیبانی امامیه اثنی عشری از سوی صفویه به سرتاسر ده روز اول محرم گسترش یافت (این مورد برای دوره پیش از صفوی نامعلوم است). مراسم عمومی شامل موارد زیر بود:

روضه خوانی در شب و روز در اماکن عمومی، قصرها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها
رسم دفن کردن خود تا سر
دسته‌های عزاداران که با زنجیر، ستگ، تیغ و نیز با سوزاندن خود ریاضت می‌کشیدند
مراسم جنگ گروههای رقیب حیدری نعمتی
رژه تابوت و نخل با علم که با شکوه و بر دوش مردم در میدان اصلی و بر دوش مردم حرکت می‌کردند و با عناصر نمایشی کاروان او را شبیه سازی می‌کردند
مراسم سوزاندن پیکر خائنان (عمرکشان) زین رو مراسم محرم جنبه‌های کارناوال گونه داشت و شادی را با غم و اندوه در می‌آمیخت.
ساعت : 12:25 pm | نویسنده : admin | نوای علمدار | مطلب قبلی
نوای علمدار | next page | next page